کارگاه 1

عنوان کارگاه: چالش­های آموزش در محیط آنلاین

مدرس: دکتر فرهاد مهدی پور

بیوگرافی: دکتر فرهاد مهدی پور دارای بیش از بیست سابقه تدریس و تحقیق و توسعه در کشورهای ایران، ژاپن، آمریکا و نیوزیلند است. ایشان دروس و برنامه های متعدد آموزشی در زمینه های مرتبط با فن آوری اطلاعات به وجود آورده اند. در حال حاضر به عنوان رییس دپارتمان فن آوری اطلاعات در پلی تکنیک اتاگو در آکلند، با همکاری اعضای گروه شان روش های مختلفی را برای بهبود آموزش دانشجویان توسعه و پیاده سازی کرده اند. ایشان همچنین مسئولیت نظارت، ارزشیابی و بهبود برنامه های آموزشی را در ارتباط با افراد درون و برون سازمانی داشته اند. همچنین، در کنار مسئولیت آکادمیک، یک شرکت طراحی و توسعه تکنولوژی آموزشی برای کودکان سنین ابتدایی را پایه گذاری کرده اند.  

خلاصه: فعال و مجذوب نگهداشتن دانشجویان در محیط آموزشی دانشجو-محور یکی از اصول مهمی است که توسط یک مدرس بایستی در نظر گرفته شود. این مساله در فضای آنلاین شکل جدی­تری به خود می گیرد. ایجاد اشتیاق و انگیزه در دانشجویان از ضرورت­های اساسی برای یادگیری در محیط آنلاین به ویژه با توجه به ایزوله بودن دانشجو در چنین محیطی است. در این سمینار به بررسی و تبادل نظر در رابطه با بعضی از اصول و روش­ها برای فراهم کردن و بهبود محیط یادگیری آنلاین با در نظر گرفتن نحوه تهیه محتوا، تدریس و ارزیابی دانشجو، تاثیرات فرهنگ و همچنین استفاده موثر از تکنولوژی خواهیم پرداخت.

سر فصل ها:

1. مقدمه و بحث آغازین
2.  آموزش و یاد گیری
   a. فلسفه تدریس 
   b. آموزش معلم-محور و دانشجو-محور
   c. آموزش دستورالعمل گرا و سازه گرا
   d. روش های یادگیری افراد بالغ
   e. فعالیت گروهی کارگاه
3. یادگیری آنلاین
   a. چالش ها
   b. فعال نگهداشتن دانشجو
   c. طراحی درس 
   d. محیط آموزشی فراگیر
   e. انعکاس
   f. برخورد
   g. فن آوری
   h. امور دانشجویی
   i. فعالیت گروهی کارگاه 
4. جمع بندی و نتیجه گیری پایانی 


کارگاه 2

عنوان کارگاه: مقدمه‌ای مختصر بر مالکیت فکری با نگاهی ویژه به سیستم ثبت اختراع

مدرس: مهندس محمد حسن کنعانی جزی

بیوگرافی: محمدحسن کنعانی جزی دانش‌آموخته مهندسی نساجی گرایش فناوری نانو و دانشجوی دکتری مهندسی نساجی گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. ایشان در سال ۹۵ در حوزه مالکیت فکری فعالیت خود را آغاز کرد. از همان زمان به عنوان داور ثبت اختراعات داخلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول هستند. در سال ۹۸ به عنوان مشاور و درفت نویس با دفاتر مالکیت فکری شرکت ایده‌کاوشگران فرید(ایکاف) و دفتر مشاوره ثبت اختراع دانشگاه صنعتی امیر کبیر همکاری مستمر داشته‌اند. در حال حاضر به عنوان مدیر مجموعه ایده‌نگار امیرکبیر به مخترعین و فناوران در جهتِ نگارش درخواست ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی و پاسخ به مراجع استعلام فعالیت دارند. از دیگر فعالیت‌های ایشان در حوزه مالکیت فکری تحلیل پتنت برای شرکت‌های فناور و ارزش‌گذاری پتنت بوده است.

خلاصه: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه جوامع توجه به بحث مالکیت فکری و در رأس آن سیستم ثبت اختراع، به‌عنوان مؤلفه‌ی اصلی مالکیت فناوری است. از اصلی‌ترین الزامات تجاری‌سازی موفق و پیش‌نیاز ورود محصولات دانش‌بنیان و فناورانه به بازار داخل و بازارهای بین‌المللی اطمینان پیدا کردن نسبت به حفاظت از حقوق مالکیت فکری و تضمین حق مالکیت فناوران و شرکت‌های فناور در آن حوزه است. با توجه به لزوم محافظت از نوآوری‌ها و دستاوردهای فناورانه، سیستم ثبت اختراع به‌عنوان یکی از اجزای اصلی نظام مالکیت فکری بدل شده است. در این کارگاه تلاش بر آن است که مخاطبین با انواع دارایی‌های فکری، معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ثبت اختراع، ماهیت ثبت اختراع و شرایط احراز آن آشنا شوند.

سرفصل ها:

1. دارایی‌های فکری
2. اهمیت محافظت از دارایی‌های فکری
3. انواع دارایی‌های فکری
4. مقدمه‌ای در مورد ماهیت پتنت
5. تفاوت میان اظهارنامه و ثبت اختراع
6. شرایط رسمی و ماهوی ثبت اختراع
7. آشنایی با اجزا مختلف سند پتنت
8. معرفی پایگاه‌های اطلاعاتی جست‌وجو پتنت


کارگاه 3

عنوان کارگاه: استانداردهای ارزیابی و نمره دهی

مدرس: دکتر مهدی صدیقی

چکیده: در نگاه اول، به نظر می­ رسد که دشوارترین بخش تدریس، حضور در کلاس و ارائه مفید و موثر مطالب درسی است. اما در واقع، ارزیابی میزان فراگیری دانشجویان از طریق طراحی آزمون­های مناسب و کافی در زمان­های مقتضی به اندازه خود تدریس دشوار و پیچیده است. به عبارت دیگر، تدریس مناسب و ارزیابی دقیق در طول ترم لازم و ملزوم یکدیگر بوده و هیچ یک بدون دیگری اثربخشی کافی را نخواهد داشت. تجربه نشان داده است که متاسفانه ارزیابی فراگیری دانشجویان نوعاً توسط مدرسین دانشگاه مغفول واقع می­ شود و دوره­ های آموزشی معمولاً بیشتر بر روی نحوه تدریس متمرکز می­ شوند تا نحوه ارزیابی.

در این کارگاه انواع آزمون­ ها و زمان مناسب برای هر یک از آنها تشریح می ­گردد. علاوه بر این، نحوه طراحی آزمون­ ها، تصحیح برگه­ ها، ارائه بازخورد به دانشجویان و نحوه نمره­ دهی به آنها، در محیطی تعاملی با شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر گذاشته می­ شود.

 متاسفانه به دلیل مشکلات ایجاد شده برای مدرسان کارگاه استانداردهای ارزیابی و نمره دهی به دلیل کرونا، امکان برگزاری این کارگاه وجود ندارد.