کاربرد بازیهای رایانهای در آموزش مهندسی: بررسی تجربه جهانی |
کد مقاله : 1038-ISEEC |
نویسندگان: |
سیاوش هنری1، مسعود گوهری منش *2 1گروه عمران، داننشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تربت حیدریه، ایران |
چکیده مقاله: |
کاهش رغبت تحصیلی دانشجویان از مهمترین مشکلات حوزهی آموزش مهندسی است. بازیهای رایانهای بعنوان یکی از جذابترین ابزارهای چندرسانهای میتواند در حوزهی آموزش مهندسی بکار گرفته شده و انگیزهی تحصیلی دانشجویان را تقویت نماید. در این پژوهش، با هدف بررسی میزان اثربخشی بازیهای رایانهای آموزشی در افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان و عوامل اثرگذار بر آن، مروری بر تجربیات جهانی در این حوزه انجام شده است. براساس مطالعات انجام شده، علاوه بر افزایش اشتیاق، بازیهای رایانهای میتواند با استفاده از تکنیکهای آموزشی متنوع در انتقال مفاهیم پیچیده علمی، القای حس مکاشفه و افزایش قدرت تصمیمگیری دانشجو در مواجهه با شرایط شبهواقعی مؤثر باشد. براساس نتایج این پژوهش، در کنار مزایای بالقوه بازیهای رایانهای آموزشی، استفاده از این ابزارها در آموزش مهندسی با چالشهای جدی همراه است. بازیهای رایانهای آموزشی همواره باعث افزایش انگیزهی دانشجویان نشده و پیشنیازهای فراوانی برای استفاده از ظرفیت آنها در آموزش مهندسی وجود دارد. |
کلیدواژه ها: |
بازیهای رایانهای، آموزش مهندسی، انگیزه تحصیلی، نظریه خودفرمانی |
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است |